ساخت ایران 3 با چرخهای پنچر !
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۸۹۹۷۰
عصر ایران ؛ محمد جلالی - سریال ساخت ایران پس از ۲۱ قسمت تمام شد و با پایانی عجیب زنجیره موفقیتهای ساخت ایران «1» و «2» را پاره کرد و عجیبتر آنکه با چرخهایی پنچر بنا به ادامه دارد...
راز موفقیت ساخت ایران در قسمت نخست در سال ۱۳۹۰ حضور دو چهره پرطرفدار سینمای ایران یعنی «امین حیایی» و «محمدرضا گلزار» بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آن سریال که بخشی از آن در لبنان فیلمبرداری شد با فیلمنامهای جذاب به کارگردانی محمد حسین لطیفی توانست در 19 قسمت نگاهها را به سوی خود جلب کند. حتی کار به جایی رسید که با وجود آنکه سریال در نمایش خانگی عرضه شده بود، اما تلویزیون هم مجاب شد تا آن را بارها پخش کند.
این سریال در فصل دوم و به کارگردانی «برزو نیکنژاد» در سالهای ۱۳۹۵ و 1396 با اضافه کردن «محسن کیایی» به زوج موفق حیایی و گلزار توانست روند موفقیت خود را تا حدودی ادامه دهد و حتی در دومین جشن سینمایی حافظ، امین حیایی بهترین بازیگر مرد کمدی تلویزیونی شد و محمدرضا گلزار نیز نامزد این بخش گردید.
اما پخش فصل سوم با کارگردانی جدید، از اسفند 1400 آغاز شد. «بهمن گودرزی» با کنار گذاشتن بسیاری از بازیگران فصل ۱ و ۲، «ساخت ایران 3» را کلید زد. در این فصل گلزار حضور نداشت و امین حیایی، مجید صالحی، آناهیتا درگاهی، هومن برقنورد، الهام کردا، حسین امیدی، مینا وحید و چند تن از بازیگران سینمای ایران نقش آفرینی کردند.
اما این سریال ۲۱ قسمتی با داستانی بدون خط راه و پیوند دادن قسمتهای قبلی با ریز داستانهای نامرتبط پخش شد.
در قسمتهای نخست بسیاری از منتقدان صبوری کردند و بر این باور بودند که باید به ساخت ایران فرصت داد تا با مخاطب خود ارتباط برقرار کند.
اما این مسئله قسمت به قسمت بدتر شد و حتی استفاده از کمدیهای موقعیت، سفر به ترکیه تنها برای استفاده از بازیگر ترکیهای «عایشه گل» که این روزها کارگردانان ایرانی سعی میکنند نقشی را برای او در سریالها و فیلمهای خود جفت و جور کنند تا با استفاده از خواندن او و حجاب بازتر مخاطبی را دست و پا کنند، نتوانست موفقی برای این سریال رقم بزند. در فیلمنامه ساخت ایران 1 سفر به فرانسه کاملاً مشخص و توجیهپذیر بود.
در فصل دوم، عوامل به چین رفتند که باز هم پیوند قسمت نخست و دوم جفت و جور شد اما در فصل سوم فقط برای اینکه نشان دهند این فصل نیز در خارج از کشور فیلمبرداری شده آن هم در ایام کرونا سکانسهایی شبیه فیلمهای بالیوودی را با استفاده از هر ابزاری از تیر و ترقه گرفته تا لباس بلوچی که داد همه را در آورد بهره گرفتند و در نهایت هم عوامل نتوانستند فیلمنامه را به این سفر پیوند دهند و به ایران بازگشتند...
(خطر لو رفتن داستان)
عرف بر این است که داستان سریالها هر چه به پایان فصل میرسد بویی از آخر دهد اما هومن برقنورد طبق فیلمنامه در ادامه ساخت ایران نخواهد بود، لوحهای مورد بحث سرنوشتشان نامفهوم باقی ماند و عجیبتر آنکه در قسمت پایانی امین حیایی دزدیده میشود و با یک زیرنویس ادامه دارد... پرونده این فصل نیز بسته میشود.
ساخت ایران ۳ با وجود اینکه از بازیگران بسیار زیادی بهره گرفت اما در نهایت نتوانست از آنها استفاده مفیدی کند و سعی میکرد با دیالوگهای مسلسلوار در هر قسمت ۴۰ تا ۵۰ دقیقهای مغز مخاطب را بیفایده پر کند.
بیتردید زوج امین حیایی و مجید صالحی موفق نبود و با عبور از نویسندگانی چون زندهیاد خشایار الوند، آرش قادری و پیمان قاسم خانی که فصل نخست را طلایی کردند با فیلمنامه ضعیف امیر عربی، شهاب مهربان و احسان لطفیان کارنامه نامطلوبی را رقم زدند و با کارگردانی بهمن گودرزی که در سابقه فیلم های کمدی فراوانی از جمله «ما چقدر خوبیم»، «ثبت با سند برابر است» و «شیش و بش»داشت، میتوان به این نتیجه رسید که او ساخت ایران را سوزاند و بیشک با این اتومبیل پنجر ساخت ایران ادامه آن قابل دفاع نیست.
تماشاخانه ببینید| ساخت جاده در قلب جنگل هیرکانی و در زیستگاه پلنگ؛ احتمال خروج این محدوده از فهرست جهانی یونسکو ببینید| خاکسپاری مجید عبدالباقی کنار برادرش حسین عبدالباقی (مالک متروپل) فیلم های دیگرمنبع: عصر ایران
کلیدواژه: ساخت ایران امین حیایی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۸۹۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا کشوری مثل مصر سریال حشاشین را ساخت؟
پژوهشگر جریانهای اسلامی میگوید مصر به خاطر مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی و آمادگی جهان اسلام به این سریال پرداخت. بعید هم نیست در آینده به دیگر جریانها و فرقهها بپردازند و ما با اسلام سیاسیهراسی مواجه شویم. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست نقد و بررسی سریال حشاسین با حضور حجتالاسلام مهدی فرمانیان استاد تمام دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، حجتالاسلام سید علی بطحایی مدیر کل پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب، فرقهشناس و پژوهشگر جریانهای اسلامی و مهدی علمی دانشور استادیار ادیان شرق دانشکده ادیان و مذاهب برگزار شد.
بطحایی بحث خود را با موضوع جریان های فکری مصر آغاز کرد و گفت: سریال حشاشین نسل جدید را درگیر کرده است. نسل جدید بر خلاف ممانعتها این سریال را دیدند. نظر کلی بنده از سریال همان ضرب المثل معروف است که گفت «بعضیها کج گفتند، اما رج گفتند.» کج گفتنش با آقای دکتر فرمانیان و دانشور است و رج گفتنش با من. رج گفته یعنی برنامه و هدف دارد و کار او روی حساب است. روی جریانهای فکری، این سریال را ارائه داده است. این سریال را در قد و قواره سریال تاریخی نبینیم بلکه این فیلم، یک نبرد جریانی است که صحنۀ آیندۀ جهان اسلام را تشکیل میدهد. نبرد جریان های فکری در این اتفاق رخ میدهد. به چه معنا؟ جریان شناسی جهان اسلام حوزه مغفولی است. آینده پژوهیِ آن، مغفول تر است و از همه مغفول تر، نبرد بین جریانهاست که صحنه آینده جهان اسلام را شکل میدهد. در مصر و تونس و مغرب و ترکیه همین گونه است. تلاقی جریان ها صحنه آینده جهان اسلام را می سنجد.
اصطلاح "حشاشین" مربوط به ترور فرماندهان صلیبی استوی افزود: اسلام سنتی خیلی در تلاقی با جریانات وارد نمیشود و حاشیه امنی برای خود دارد. روشنفکری هم بدنهی مردمی ندارد و حضور اجتماعی هم نمیتواند داشته باشد؛ منتها سه جریانِ اسلام سلفی با قرائت جامعی که دارد و نیز اسلام سیاسی و اسلام سکولار صحنهی آینده جهان اسلام را میسازند که باید در حوزه آیندهپژوهی به آن توجه کنیم تا به مشکلی برنخوریم.
سریال حشاشین به نزاریان شام ارتباط دارد
بطحایی گفت: باید به نکته ای توجه شود؛ اگر توجه نکنیم، بقیه تحلیلها فایده نخواهد داشت. چون بعضی می گفتند این سریال آمده تا ولایت فقیه یا مهدویت را بزند، اما سرحلقه این سریال این است که چرا مصر این دغدغه را داشت؟ چون نزاریان ارتباطی به مصر ندارد. نزار پس از اینکه از خلیفه نهم عزل می شود، مدت کوتاهی به اسکندریه مصر میرود و مدتی در آنجا میماند. برای اینکه نشان دهد من حکومت دارم، سکهای ضرب میکند که ظاهراً در موزه آقاخان تورنتو نگهداری میشود. مدت کوتاهی حکومت میکند و بعد لشکری میآید و او را میکشند. بنابراین این سریال به مصر مربوط نیست به لوئانته یا نزاریان شام ارتباط دارد و عمدۀ آن به ایران مرتبط است. مصر به خاطر مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی و آمادگی جهان اسلام به این سریال پرداخت. بعید هم نیست در آینده به دیگر جریانها و فرقهها بپردازند و ما با اسلام سیاسیهراسی مواجه شویم. پنج قسمت اولش است که به اسلام سیاسی بر خورده است.
مصر لیدر جریان فکری جهان اسلام است
وی با طرح این سؤال که در مصر چه اتفاقاتی افتاد، گفت: باید موجهای تاریخی مصر را یک مرور کنیم و بعد ببینیم اسلام سنتی و سایر جریانهای فکری چه واکنشی نسبت به این موجها داشتند. از 226 سال قبل در 1213 قمری یا 1798 میلادی که ناپلئون حمله میکند و میگویند توپهای ناپلئون مسلمانان را بیدار کرد، تقریباً 6 موج مصر را فرا گرفت. مصر با بقیه کشورهای عربی تفاوت دارد. کشورهای عربی پول دارند، اما مصر پول ندارد.
بحطایی ادامه داد: کتابی با نام «مصر از زاویهای دیگر» از خانم جمیله کدیور منتشر شده است. سفرنامه 300 صفحهای جریانات فکری را در آن بازه زمانی خوب ریشهکاوی کرده است. مصر مهم است. شناخت مصر مهم است. این سرزمین، لیدر جریان فکری جهان اسلام است. از 226 سال قبل تا الان جریان اول که تاکنون ادامه دارد، محمدعلی پاشا و طهطاوی بود. کتابی با عنوان «تخلیص الابریز فی تلخیص باریز» نوشته شد. یعنی پاکسازیِ آب را بیاور تا چهره مشعشع پاریس را نشان دهیم. در این کتاب اولین واکنشهایی که اسلام نسبت به مدرنیته و حمله ناپلئون دارد و علت عقب ماندگی اسلام را خوب تحلیل کرده است. اینها نسل اول هستند که با سختافزارهای غرب مواجه می شوند که چرا غرب از جهتهای مختلف جلوتر از ما است. این جریان شکست می خورد.
این پژوهشگر فرقهها گفت: نسل دوم امثال سید جمال است که بیداری اسلامی را مشخص میکند و عبدُه که اسلام انقلابی و بیداری را مطرح میکنند. نسل سوم، با جنگ جهانی اول مواجه می شود که سعد زغلول است. در این دوران بریتانیا جدا میشود.
روح فرهنگیِ حاکم بر مصر را تفکرات سکولار شکل میدهد
وی با اشاره به اینکه از کنار نسل چهارم و پنجم سه جریان شکل میگیرد،افزود: یکی پان عربیسم است به سردمداری جمال عبدالناصر. او ناسیولانیست دیکتهای و دیکتاتوری است. دوم، حسن البناء است که در همین دوران، شکلگیری اسرائیل را شاهدیم. پانعربیسم در مصر خودش را خوب نشان میدهد. در کنارش طه حسین است که نباید آن را متعلق به گذشته بدانیم. دقیقترین بستهای که درباره سکولاریزم و لیبرالیسم در مصر ارائه میشود، متعلق به اوست. در کتابهای «فی الأدب الجاهلی»، «فی التاریخ الجاهلی» و «مستقبل الثقافة فی مصر» اندیشه خود را میگوید. تکلیف خودش را مدرنیته مشخص می کند. به جهان اسلام نسخه میدهد که چه قسمتهایی از فرهنگ غرب را بگیریم. وزیر امروزین مصر میگوید روح فرهنگیِ حاکم بر مصر، طه حسین است.
بطحایی گفت: الان در مصر دوئلی بین اسلام سیاسی و اسلام سکولار است. تقریباً اسلام سنتی جمع شده است. تنها یکی از مشاوران احمد الطیب گفته بود سریال حشاشین به فرقهگرایی منتج میشود. اسلام سنتی در مصر اسلام کاملاً کنترل شده است. در هر صورت الأزهر واکنش مطلوبی ندارد. اما میداندار در تمام این صحنهها، خالد منتصر و عکاشه است. اینها افراد تأثیرگذاری هستند. پزشک خالد در خیلی از حوزهها وارد شده و سکولاریزم است. او دو سفر به آلمان و هلند میرود. میگوید واکنشها را نسبت به حشاشین میدانم. با مسلمانان هلند که صحبت کردم، از لحاظ لهجه انتقاد کردند، اما از نظر جریانی میگویند، به نظر ما بهترین فیلمی است که توانسته اسلام سیاسی و تکفیریها را منکوب کند.
وی با تصریح بر اینکه خوراک این فیلم کاملاً جریانشناسانه است و تاریخی نبینیم، در بیان راهکار گفت: اما چکار کنیم؟ به ذهنم میآید اسلام سنتی و مراجع تقلید باید سکوت کنند، همچنان که خود اسماعیلیها سکوت کردند. صحبت درباره نزاریان باید متولی داشته باشد. ایران جزو تاریخش است، اما درباره حشاشین که مقداری مسئله دارد، نمیتواند صحبت کند. باید امثال آقاخان صحبت کنند. ما انتظار داریم وارد صحنه شود. البته آقای داریوش محمدپور از مؤسسه اسماعیلیه واکنشی داشت.
انتهایپیام/